SnappCar, een onlineplatform voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, neemt zijn Zweedse branchegenoot FlexiDrive over.
Dat werd dinsdag bekendgemaakt zonder het afgeven van financiële details.
FlexiDrive was naar eigen zeggen de eerste die het delen van auto’s in Scandinavië introduceerde. Het heeft ruim 10.000 deelnemers, waarvan 2000 autobezitters. Overigens woont en werkt 60 procent van de FlexiDrive-deelnemers in en om Stockholm.
Als gevolg van de overname bestaat de totale SnappCar-gemeenschap in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden uit meer dan 150.000 deelnemers die met elkaar ruim 20.000 auto’s delen.
Autodelen in Nederland
Ons land telt naar schatting 90.000 mensen die een auto huren via organisaties als Snappcar of Mywheels of die een deelauto gebruiken van bijvoorbeeld Greenwheels of Car2Go. Een derde van de mensen die een auto delen, doet een eigen auto de deur uit of schaft geen auto aan, zo bleek afgelopen juni uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving.
Voordat zij een auto deelden, hadden ze gemiddeld ongeveer één auto per huishouden. Daarna is dat gedaald naar 0,7 auto per huishouden.
Ook zijn autodelers minder gaan rijden: ervoor reden zij gemiddeld 9100 kilometer per jaar, erna is dat gedaald naar ongeveer 7500 kilometer per jaar (15 tot 20 procent minder). Sommige autodelers rijden meer omdat ze nu vaker de auto pakken in plaats van de fiets of het openbaar vervoer.
Door het samen met anderen gebruiken van een auto daalt ook de CO2-uitstoot. Dat komt niet alleen doordat die mensen minder rijden, maar ook doordat zij minder auto's bezitten. Bij de productie en sloop van auto’s komt immers ook CO2 vrij, aldus het Planbureau.